مرکز آمار ایران:

تولید به طور متوسط ۷۳درصد گران شد

رمضان همراه اول

در بهار امسال، تولیدکنندگان بابت ارائه محصول و خدماتشان به طور میانگین ۷۳درصد افزایش قیمت داده‌اند.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت  تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور در بهار امسال منتشر کرد. براساس این گزارش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده (تغییر شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل) در بهار ١٤٠٠ به ۷۳درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (٦٧.٥) ٥.٥درصد افزایش داشته است.

بر این اساس، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار امسال نسبت به فصل بهار پارسال ٧٣درصد افزایش دارد.

در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ٣٢.١درصد و بیشترین  مربوط به بخش معدن با ١٥٤.١درصد است.

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور هم نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار امسال به ۱۰.۱درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٩.٨) سه درصد افزایش داشته است.

در این فصل کمترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ١.٣درصد و بیشترین مربوط به بخش معدن با ٣٨.٧درصد بوده است.

همچنین تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۶۰.۴درصد رسید که نسبت به فصل قبل (٤٦.٧) ١٣.٧درصد افزایش داشته است.

در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش خدمات ۴۲درصد و بیشترین آن مربوط به بخش معدن با ١١٢.٣درصد است.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید