ماکروسافت از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد

رمضان همراه اول

ماکروسافت آخرین محصول خود یعنی ویندوز ۱۱ را رونمایی کرد که نخستین به‌سازی عمده سیستم عامل ویندوز از سال ۲۰۱۵ است و تغییرات جدیدی دارد که مدل کسب و کار پرسود فروشگاه اپ‌استور اپل را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا، ویندوز ۱۱ که تا پایان سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد، شامل یک فروشگاه ویندوز جدید است که به طراحان نرم‌افزار امکان می‌دهد از سیستم‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده کنند و هیچ کمیسیونی به ماکروسافت پرداخت نکنند. همچنین با مساعدت فناوری از سوی آمازون و اینتل، به کاربران اجازه داده می‌شود اپلیکیشن‌های موبایل اندروید را یافته و در لپ‌تاپ و رایانه شخصی خود اجرا کنند.

این اقدامات برخلاف رویکرد اپل است که تنها به کاربران اجازه می‌دهد از فروشگاه اپ‌استور، نرم‌افزار دانلود کنند و محدودیت‌هایی برای طراحان نرم‌افزار اعمال می‌کند که شامل الزام به استفاده از سیستم‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای و پرداخت کمیسیون ۳۰درصدی به اپل است.

این تغییرات به تقابل نگرش‌ها میان ماکروسافت و اپل منجر می‌شود. ماکروسافت به تازگی به سرمایه بازار دو تریلیون دلار دست یافته و دومین شرکت آمریکایی پس از اپل است که به این نقطه عطف می‌رسد. این اقدام ماکروسافت چالشی برای فروشگاه پلی‌استور گوگل هم به شمار می‌رود که از طراحان کمیسیون دریافت می‌کند.

«ساتیا نادلا» مدیرعامل ماکروسافت در مراسم رونمایی از سیستم عامل جدید گفت: ویندوز همواره حامی حق اختیار برای طراحان و نمایندگی برای مصرف‌کنندگان بوده است.

ویندوز نام ماکروسافت را جهانی کرد و سال‌ها رایانه‌های شخصی را تحت سیطره خود داشت و اگرچه دستگاه‌های اپل و اندروید گوگل محبوبیت بیشتری پیدا کردند اما ویندوز همچنان نقطه قوت ماکروسافت در بازار تجاری است.

ماکروسافت اعلام کرد نرم‌افزار چت‌تیمز (Teams) را هم به شکل مستقیم‌تری در این سیستم عامل جای داده که این اقدام ممکن است باعث مناقشه با شرکت اسلک تکنولوژیز شود که رقیب اصلی ماکروسافت در بخش چت محل کار است. اسلک که توسط شرکت سلزفورس به مبلغ ۲۷.۷ میلیارد دلار خریداری شده، یک شکایت ضدانحصارطلبی علیه ماکروسافت در اتحادیه اروپا تنظیم کرده است.

سیستم عامل ارتقا یافته ماکروسافت با قابلیت‌های جدید برای گیمرها مانند اپلیکیشن ایکس‌باکس و عملکرد بازی بهتر، ممکن است همچنین برای کاربران عادی جذاب باشد اما به نظر می‌رسد بزرگترین تغییر اقدام ماکروسافت برای جذب طراحان، تولیدکنندگان محتوا و افراد دیگری باشد که به دنبال درآمدزایی از ۱.۳ میلیارد کاربر ویندوز در جهان هستند. کاربران ویندوز تقریبا به اندازه ۱.۶۵ میلیارد کاربر دستگاه‌های اپل هستند اما در مقایسه با سه میلیارد کاربر اندروید کمتر هستند.

ماکروسافت اعلام کرد ابزار جدید را برای دادن انعام به تولیدکنندگان محتوا تعبیه خواهد کرد. این شرکت اخیرا حق کمیسیون بازی‌هایی که از طریق فروشگاه این شرکت به فروش می‌روند را به ۱۲درصد در مقایسه با ۱۵درصدی که برای اپلیکیشن‌های معمولی می‌گیرد، کاهش داده و منتقد صریح عملکرد اپ‌استور اپل بوده است.

ویندوز به قدرتمند شدن ماکروسافت در دهه ۱۹۹۰ کمک کرد اما پس از این که تلفن‌های همراه جای رایانه‌های شخصی را به عنوان دستگاه رایانه‌ای اصلی برای میلیاردها کاربر گرفتند، این سیستم عامل توسط سیستم‌های iOS اپل و اندروید گوگل عقب رانده شد. با این حال ویندوز همچنان یکی از بزرگترین پلت‌فرم‌ها در دنیای فناوری باقی مانده و بخش رایانش شخصی ماکروسافت که شامل درآمد ویندوز از کسب و کارها و مصرف‌کنندگان است، در ۴۸.۲ میلیارد دلار از ۱۴۳ میلیارد دلار درآمد این شرکت در سال مالی اخیر سهم داشته است.

براساس گزارش رویترز، آمار موسسه IDC حاکی از آن است که در میان رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها، ویندوز بخشی از سهم بازارش را در سال ۲۰۲۰ از دست داد زیرا مدارس، کروم‌بوک گوگل را برای یادگیری آنلاین انتخاب کردند اما همچنان بیش از ۸۰درصد سهم بازارش را حفظ کرد.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید