افزایش چشمگیر قیمت مصالح در تیر ماه

رمضان همراه اول

گزارش شامخ بخش ساختمان تیر ماه نشان می‌دهد نسبت به خردادماه امسال، تیراژ ساخت و ساز کاهش و قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاخص مدیران خرید (شامخ) بخش ساختمان مربوط به تیرماه که توسط اتاق تعاون ایران منتشر شده عدد کل شامخ را ۵۴.۸۷ اعلام کرده که نسبت به خردادماه که ۶۰.۵۵ بوده، کاهش چشمگیری دارد و نشان‌دهنده افت فعالیت‌های صنعت ساختمان است.

براساس جدولی که در حوزه شامخ ساختمان منتشر شده در بخش تولید رقم شامخ در تیرماه ۵۴.۸۷ بود حال آنکه در خرداد ۶۰.۵۵ بوده است.

این کاهش چشمگیر در همه حوزه‌ها مشهود است. مثلاً سرعت انجام و تحویل سفارش در بخش ساختمان که در خرداد امسال ۵۴.۴۴ بود، در تیرماه به ۴۶.۲۴ کاهش یافته است. قیمت خرید نهاده‌های ساختمانی و مواد اولیه تولید ساختمان نیز از ۷۹.۴۴ در خردادماه به ۸۹.۶۳ در تیرماه افزایش یافته که بیانگر گران‌تر شدن نهاده‌های ساختمانی ظرف یک ماه است.

همچنین میزان فروش محصول در بخش ساختمان از ۵۵.۵۵ در خردادماه به ۴۷.۵۶ در تیرماه کاهش یافته است.

مولفه‌هایی مانند میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام و میزان فروش کالا نیز در تیرماه کاهش داشته است.

تورم قیمت مواد اولیه از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در صنعت ساختمان است و تداوم غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها در مصالح پایه سبب شده بخش ساختمان با رکود تورمی روبرو شود.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید