یک کارشناس بازار سرمایه:

دیدگاه خاندوزی همانند خواسته عمده فعالان بورس است

رمضان همراه اول

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: وجود رئیس آگاه به بازار سرمایه در شورای عالی بورس، کمک دبیر شورا که رئیس سازمان بورس است، خواهد بود و هماهنگی بین دو بال بازار سرمایه و بازار پول در دولت فعلی بیش از پیش خواهد شد.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نکاتی از زوایای مختلف در ارتباط با ارزیابی برنامه‌هایی که وزیر پینشهادی وزارت اقتصاد ارائه کرده‌اند، قابل بررسی است، اظهار کرد: اولین و به نظر من مهم‌ترین نکته، هماهنگی بدنه دولت با سایر قواست. حتی با فرض اختلاف در سطح تجربه، دانش و تحصیلات مزیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور نسبت به مدیرانی که در دوره قبل بودند، هماهنگی و یک‌دستی بین سه قوا مزیت است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی اقتصاد در نگارش برنامه ششم توسعه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود و دیدگاهی منتقادانه به عملکرد اقتصادی دولت داشت. این موضوع در کنار تحصیلات مرتبط و تجربه آکادمیک قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: رئوس برنامه‌هایی که با محوریت تامین مالی بخش غیردولتی مطرح شده، اهمیت ویژه‌ای دارد. ایشان برخلاف برنامه استراتژیک سازمان بورس که تیتر اول آن تامین مالی دولت به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، بخش غیردولتی را اضافه کرده‌اند. نگاه وزیر پیشنهادی به قیمت‌گذاری دستوری مقوله‌ای ناکارآمد و ضدتولید و صنعت بوده که این موضوع از نکات قابل توجه است.

آقابزرگی ادامه داد: وجود رئیس آگاه به بازار سرمایه در شورای عالی بورس، کمک دبیر شورا که رئیس سازمان بورس است، خواهد بود و هماهنگی بین دو بال بازار سرمایه و بازار پول در دولت فعلی بیش از پیش خواهد شد. دیدگاه خاندوزی همانند خواسته عمده فعالان بازار سرمایه است. انتظاراتی ازجمله پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، اهمیت دادن به تامین مالی بخش خصوصی و غیردولتی، تمرکز بر بازار اولیه و…. که پیش از این عمومیت نداشت. هر که از بورس صحبت می‌کرد، بلافاصله از شاخص بورس و بازدهی می‌گفت.

وی ادامه داد: همچنین عدالت مالیاتی و وضع مالیات بر عایدی سرمایه از رئوس برنامه‌های خاندوزی است. به نظر او، حدود ۳۰ تا ۴۰درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند و شفافیت مالیات موجبات ایجاد زیرساخت‌ برای بهبود وضعیت اقتصادی را فراهم می‌کند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید