نماینده نیشابور در مجلس:

اداره بازار مملکت در وزارت صمت تعریف شده است

رمضان همراه اول

نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی عصاره فضایل ملت مجلس در راس امور فدای رفاقت و هم‌خطی سیاسی و مصلحت‌های آینده‌نگرانه شود.

احسان ارکانی روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: وزیر شدن دو شرط دارد؛ اول پیشنهاد رئیس‌جمهوری و دوم رای اعتماد مجلس.

ارکانی یادآور شد: برخی می‌پرسند آیا مجلسی که ۲۰۰ امضا در حمایت از نامزدی رئیسی جمع کرد بعدا می‌تواند بر دولت و وزرای ایشان نظارت کند؟

وی اظهار کرد: یک سال و نیم است در برابر مردم حوزه‌های انتخابیه در برابر انبوه مشکلات در حوزه صنعت، خودرو، بازار، اقتصاد و معیشت ادعا کردیم که مشکل از دولت ناکارآمد و وزرایی است که درد مردم را حس نکردند و برنامه‌ای برای اداره وزارتخانه ندارند و فاقد سابقه و کارنامه قوی و روشن هستند و اهل و بده و بستان هستند و مرد عمل نیستند، شناختی از واقعیت‌های موجود کشور ندارند و حامی رانت رفقا و گروه و تیم خود هستند و پرادعا و ولی کم‌مایه هستند. آیا امروز که ورق برگشته و افرادی دیگر برای وزارت معرفی شده‌اند و این گزینه‌ها را در نقطه مقابل وزرای قبلی می‌بینیم، اگر می‌بینیم که بسم‌الله به همه ۱۹ نفر گزینه پیشنهادی رای بدهید و انتخابشان کنید و در غیر این صورت انصافا اگر حجت شرعی و قانونی، تخصصی و وجدانی برای برای رای اعتماد و انتخاب نداریم، فارغ از اینکه چه تعدادی هستند رای اعتماد ندهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، وزارت صنعت معدن و تجارت را وزارتخانه‌ای بزرگ عنوان کرد که از تنظیم بازار، شیر، گوشت، مرغ و روغن و مایحتاج اساسی مردم تا خودرو، فولاد و مصالح ساختمانی و صادرات و واردات و معادن و حتی اشتغال، تنظیم و اداره بازار ممکلت ۸۰ میلیونی ما در این وزارتخانه عریض و طویل تعریف شده است.

نماینده نیشابور در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی صمت گفت: قیمت‌ها به ویژه قیمت خودرو، لوازم خانگی و سایر اقلام افزایش چشمگیری داشته است. از معاونت نظارت مجلس تشکر می‌کنم که برنامه‌های وزرای گزینه‌های پیشنهادی را ارزیابی کرده و به برنامه فاطمی امین عدد ۵۵ و نیم از ۱۰۰ را دادند.

وی با اشاره به مواردی مانند طرح ویژه در تولید و عرضه خودرو در ۶ ماه آینده، فعال‌سازی مسیرهای حمل و نقلی در توسعه صادرات، ایجاد کانال مالی و بانکی با کشورهای هدف در برنامه وزیر پیشنهادی صمت گفت: آیا این موارد واقعا براساس پشتوانه قابل اجرا و مبتنی بر واقعیت‌ها تعریف شده یا صرفا یک ایده خام و پیشنهاد است؟ بالغ بر ۳۰ سامانه مدیریت اطلاعاتی تعریف کرده‌اید و این سامانه‌ها ابزار رسیدن به هدف است. آیا زمان‌بندی و سنجش ظرفیت و تحقق این ابزارها مشخص شده چون تحقق اینها، گام اول در مسیر حرکت به سوی هدف‌گذاری شماست؟

ارکانی با بیان اینکه سال‌هاست اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سامانه اطلاعاتی وزارت صمت به‌رغم تکلیف قانونی اجرایی نشده، گفت: ضمانت اجرایی شما برای اجرای این سامانه‌ها و رسیدن به هدف چیست و برنامه شما برای تامین نهادهای دامی که پدر دامداران و روستاییان را درآورده، چیست؟ برنامه شما برای احیای واحدهای تعطیل شده ناشی از کرونا و بدهی‌ها و سایر مشکلات چیست؟ برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن بسیاری از استان‌ها که نمایندگان به آن در وزارت صمت چشم بسته‌اند، چیست؟

وی تصریح کرد: ضمن تشکر از آقای رئیسی که در بخش وزرای نهادهای حاکمیتی، اطلاعاتی، امنیتی و بین‌المللی، افرادی باسابقه قوی را معرفی کردند، این را اعلام می‌کنیم که انتظار این است در حوزه وزرای اقتصادی تصمیم‌گیری با دقت و وسواس بیشتری توسط مجلس انجام شود.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید