سیگنال مثبت تیم اقتصادی دولت جدید به بورس

رمضان همراه اول

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه

خاندوزی از معدود وزرای اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی است که به بازار سرمایه اشراف کامل دارد، زوایای مختلف بازار سرمایه را می‌شناسد، به بازار سرمایه و نقاط قوت و ضعف این بازار مسلط است و می‌داند که شرکت‌های بسیار بزرگی خارج از بازار سرمایه هستند که پتانسیل بورسی شدن را دارند.

اگر به صحبت‌های خاندوزی در شرایط نرمال جامعه توجه شود، باید گفت بازار سرمایه یک حامی سیاسی و نگرش اقتصادی درست دارد اما چرا بر شرایط نرمال اقتصادی تاکید می‌کنم، زیرا متاسفانه شرایط اصلا نرمال نیست. وضعیت کسری بودجه فاجعه‌بار است. در پنج ماه گذشته شرایط بسیار وخیم بود. چاپ پول قابل توجهی به نام استقراض از بانک مرکزی صورت گرفته است. طبق گزارش‌های بانک مرکزی پایه پولی نزدیک به ۱۳درصد رشد کرده است. تورم نقطه به نقطه ۵۰درصدی پیش رو است. همه اتفاقات بغرنج بوده و فردی که سکان مدیریت کشور را در دست می‌گیرد با بحران‌های زیادی مواجه است.

البته بازار سرمایه در چند هفته اخیر سیگنال مثبت را از ارکان اقتصادی تیم جدید گرفته است، مخصوصا از وزیر اقتصاد که رئیس شورای عالی بورس هم است. سیگنال‌هایی که از طرف ارکان اقتصادی دولت به بازار سرمایه تزریق شده‌اند این است که با قیمت‌گذاری دستوری، مخالف بوده و معتقد هستند عرضه و تقاضا باید قیمت را تعیین کند.

خاندوزی زمانی که در مجلس بود، بارها و بارها در جریان فعل و انفعالات بازار سرمایه، ورود سیمان به بورس کالا، ورود سنگ آهن به بورس کالا و… قرار گرفته و از حامیان اصلی مکانیزم قیمت‌گذاری از طریق عرضه و تقاضا بوده است.

خوشبختانه ارکان اقتصادی بالاخره پذیرفته‌اند که چند نرخی بودن فسادزا است، درحالی‌که به قول آقای نیلی اگر در اوایل دهه ۸۰ فردی از این صحبت می‌کرد که چندنرخی بودن عامل فساد است، با فرد برخورد می‌کردند.

راه درست این است که قیمت‌گذاری دستوری نباشد، عرضه و تقاضا و قیمت را تعیین کند و چندنرخی بودن ارز نیز وجود نداشته باشد. خاندوزی به همه این موارد چند بار اشاره کرده است. به طور کلی، او فردی نیست که فقط بازار پول را بشناسد و رابطه خوبی با بازار سرمایه دارد. امیدواریم در عمل همین اتفاقات هم بیفتد. باید منتظر ماند و دید.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید