رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

انحصار مجوز کارگزاری بورس پس از ۱۲ سال شکسته شد

رمضان همراه اول

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات مدیره این سازمان پس از ۱۲ سال مجوز تاسیس یک شرکت کارگزاری جدید را صادر کرد. با این اقدام انحصار از مجوزهایی که از سوی سازمان اعطا می‌شد، برداشته شد و دیگر استفاده از واژه انحصار در حوزه صدور مجوزها در بازار سرمایه معنی نمی‌دهد.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلی دهقان‌دهنوی با بیان اینکه در ۱۲ سال اخیر به دلایل مختلف با درخواست‌های تاسیس شرکت کارگزاری موافقت نشده بود، افزود: چهار درخواست در هیات مدیره سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته است. تاکنون درخواست‌های زیادی برای تاسیس شرکت کارگزاری دریافت شده که طبق آمار افزون بر ۳۰ درخواست است اما در مرحله نخست چهار درخواست مورد بررسی شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از بین این چهار درخواست، یک مورد به دلیل نداشتن شرایط لازم رد و دو مورد دیگر نیز با هدف رفع اشکال‌ها برگشت داده شد تا متقاضیان نسبت به این موضوع و نقایص پرونده‌شان آگاه شوند و در صورت امکان، ایرادها را رفع کنند تا بتوانند بار دیگر در فرایند امتیازدهی، امتیازات لازم را به دست آورند.

وی بیان داشت: به‌طور قطع این شروع کار است و درخواست‌های دیگر را نیز بررسی کرده و پس از دریافت مدارک و انجام مصاحبه‌های اختصاصی، در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح خواهیم کرد.

رفع انحصار، مهمترین ماموریت سازمان بورس در دوره جدید

وی با تاکید بر اینکه رفع انحصار از مهمترین سیاست‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره مدیریت وی است، گفت: هدف از رفع انحصار در نهادهای مالی و تسهیل در صدور مجوزها، توسعه بازار سرمایه است زیرا نهادهای مالی، ابزار بازار سرمایه برای توسعه هستند.

دهقان دهنوی گفت: صادر نشدن مجوز تاسیس شرکت کارگزاری، دلایل متعددی داشته است. برای مثال از یک منظر تلقی می‌شد که بازار سرمایه ظرفیت پذیرش تعداد بیشتری از شرکت‌های کارگزاری را ندارد یا تلقی می‌شد که هرچه تعداد شرکت‌های کارگزاری کمتر باشد، نظارت بر عملکرد آنها نیز آسانتر خواهد بود ولی امروز با توجه به توسعه بازار سرمایه و با توجه به حضور تعداد زیادی از افراد جامعه در این بازار، لازم است علاوه بر کیفیت، کمیت خدمات کارگزاری نیز در بازار سرمایه ارتقا یابد که این ارتقا نیز جز در جریان رقابت بین شرکت‌های کارگزاری محقق نمی‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از مزایای مهم تاسیس کارگزاری‌های جدید این است که آنها با خود ایده‌های جدید می‌آورند. سازمان بورس و اوراق بهادار در اعطای مجوز به کارگزاران و تغییراتی که در دستورالعمل آورده، همین هدف را دنبال می‌کند زیرا بازار سرمایه، امروز نیازمند ایده‌ها و خدمات جدید است.

وی بیان‌داشت: بر این مبنا ما از افرادی که درخواست تاسیس کارگزاری جدید دارند، چندین سوال اساسی مطرح می‌کنیم. نخست اینکه چه ارزش افزوده جدیدی برای بازار سرمایه دارند، چه فعالیت جدیدی در بازار سرمایه انجام خواهند داد و برای آنکه در این بازار موفق شوند، چه ایده و کسب و کاری پیش‌بینی کرده‌اند و در نهایت بر مبنای پاسخ‌های دریافتی آنها را امتیازدهی می‌کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از مزایای ورود شرکت‌های کارگزاری جدید به بازار سرمایه را ورود سرمایه‌ها و امکانات جدید دانست و گفت: بدین ترتیب کمیت خدمت‌رسانی هم بیشتر می‌شود. راه‌اندازی کارگزاری‌های بیشتر، ایجاد نمایندگی‌های بیشتر را به دنبال داشته و پرسنل بیشتری در این صنعت به خدمت گرفته می‌شوند و در نهایت خدمت‌رسانی بیشتر و بهتری به عموم سهامداران صورت خواهد گرفت.

وی گفت: تعدادی از کارگزاران سهم بسیار اندکی از بازار سرمایه دارند و در عمل فعال محسوب نمی‌شوند. در مقابل تعدادی از کارگزاران به طور قابل توجهی فعال بوده، در حال توسعه هستند و خدمات خوبی نیز به فعالان بازار ارائه می‌کنند و زمینه توسعه بیشتر را نیز دارند. بر این اساس سهم بالای کارگزاران می‌تواند ناشی از کیفیت خوب خدمات آنها باشد که این امر هیچ اشکالی ندارد ضمن اینکه مجوزهای جدید نیز به نسبت قدرت مدیریت، قدرت نوآوری و توان سرمایه‌گذاری آنها صادر خواهد شد.

نظارت سازمان بر نهادهای مالی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نقش نظارتی سازمان بورس بر عملکرد نهادهای مالی گفت: استراتژی اتخاذ شده در سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه نهادهای مالی، تسهیل نظارت‌‌های پیشینی است به این معنی که تلاش می‌شود راه باز شود تا افراد بتوانند با ایده و سرمایه خوبی وارد شده و خدمات متعددی را با کیفیتی بالاتر ارائه کنند اما این تسهیل ایجاد شده که منجر به صدور مجوزهای بیشتر می‌شود یک مکمل نیز دارد و آن چیزی نیست جز «تقویت نظارت‌های پسینی» یعنی نظارت‌هایی که بعد از شروع فعالیت‌های نهاد مالی اتفاق می‌افتد.

دهقان‌دهنوی افزود: پیشتر به این مقوله توجه زیادی نمی‌شد و اصولا باطل کردن یا حذف کردن مجوز نهادهای مالی امر رایجی نبود و اقدامی مقبول در بازار سرمایه محسوب نمی‌شد، بر همین اساس سعی می‌شد به جای آن در جریان ورود نهادهای مالی جدید، سخت‌گیری زیادی انجام شود.

وی ادامه داد: حالا که این تصمیم در بازار سرمایه وجود دارد که بازار توسعه یافته و ایده‌های جدید، فرصت بروز، ظهور و اعمال پیدا کنند، لازم است نظارت، قوی‌تر شود تا از بروز ریسک‌های جدید جلوگیری شود. در این راستا سازمان بورس ابایی ندارد از اینکه برخورد با متخلفان به سخت‌ترین شکل ممکن انجام شود و اشد مجازات را در هر تخلف انتخاب کند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید