استاد دانشگاه الزهرا:

عدم تحقق درآمدهای مالیاتی به دلیل منافع گروه‌های قدرتمند است

رمضان همراه اول

با توجه به وعده‌های مالیاتی وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی به ۵۰درصد، هدفمند کردن معافیت مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و…، یک کارشناس اقتصادی معتقد است وعده‌های وزیر در صورتی محقق می‌شود که فشارهای افراد و گروه‌های قدرتمند برای نپرداختن مالیات کاهش پیدا کند و پایه‌های مالیاتی جدیدی برای اخذ مالیات از دارایی‌ها و سرمایه‌ها ایجاد شود.

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بستر تحقق وعده وزیر مبنی بر افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی وجود دارد. نظام مالیاتی در کشورمان ناکارآمد است و موارد زیادی برای مالیات‌ستانی احصا نشده‌ و پایه مالیاتی برای آنها درنظر گرفته نشده است. همچنین در نظام مالیاتی کشور معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی قابل توجهی وجود دارد.

استاد دانشگاه الزهرا افزود: رقم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی را می‌توان با اخذ مالیات از دارایی‌ها و سرمایه‌ها تامین کرد که تاکنون پایه مالیاتی در این راستا تعریف نشده است. بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی هم به دلیل منافع گروه‌های قدرتمند در اقتصاد و لابی‌ها و فشارهایی که به مراکز تصمیم‌گیری وارد می‌کنند، محقق نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به سازمان امور مالیاتی فشار می‌آورند تا مشمول معافیت مالیاتی شوند. این بنگاه‌ها از یارانه‌هایی چون انرژی استفاده می‌کنند و از حمایت‌های مالی برخوردار هستند.

راغفر بیان کرد: باید اصلاحات اساسی در نظام مالیاتی کشور صورت بگیرد. فشارهای صاحبان قدرت به سازمان‌های مربوطه برای دور زدن پرداختن مالیات هم در دولت جدید کاهش پیدا کند تا وعده‌های مالیاتی وزیر اقتصاد تحقق یابد.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید