کارشناسان بازار سرمایه مطرح کردند:

چهار عامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس

رمضان همراه اول

معاملات بورس روز گذشته، افتی شدید را تجربه کرد که به عقیده کارشناسان وجود چنین روندی، بعد از حدود سه ماه رشد بازار، طبیعی است و سهامداران نباید با تصمیمات هیجانی خود مانع از بازگشت روند صعودی به شاخص بورس شوند.

به گزارش ایرنا، فعالان حاضر در بازار سرمایه از نخستین روزهای خرداد ماه و در زمان بازگشت رشد به معاملات بورس، ضمن ارائه عوامل متعدد تاثیرگذار بر اصلاح شاخص بورس، کانال یک میلیون و ٦٠٠هزار واحد را مقاومتی بسیار جدی در بازار عنوان کرده بودند. این عده از مدت‌ها قبل ایجاد چنین اصلاحی در بازار به دلیل نزدیک شدن شاخص بورس به این کانال را پیش‌بینی و هشدار لازم نسبت به این اتفاق به سهامداران داده شده بود.

در کنار مقاومت جدی شاخص بورس، نتیجه مذاکرات برجام از دیگر مسائل تهدیدکننده معاملات این بازار است. اکثر سهامداران تحت تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوطه نسبت به نتیجه مثبت مذاکرات و کاهش احتمالی نرخ دلار، منجر به افزایش عرضه و ایجاد روند نزولی شاخص بورس شدند.

به دنبال چنین اصلاحی در  بازار سهام، شاخص بورس روز گذشته از دید سرمایه‌گذاران اصلاحی به نسبت شدید و عمیق را تجربه کرد و منجر به ترس سهامدارانی شد که نگران تکرار دوباره روند سال گذشته بازار سهام بودند. انتشار خبر تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیدار گروسی و اسلامی در تهران، معاملات این بازار را برای مدتی موقت تحت تاثیر خود قرار داد و در نهایت منجر به افت بیش از ۴۰هزار واحدی شاخص بورس شد.

اصلاح شاخص بورس حتمی بود

«مصطفی صفاری» کارشناس بازار سرمایه، روند معاملات بورس را هوشمند اعلام کرد و گفت: با توجه به مطرح شدن بحث قیمت‌گذاری دستوری در برخی از کالاها، فراهم شدن زمینه اصلاح شاخص بورس در بازار حتمی بود.

وی اظهار داشت: در صورتی‌که با طرح موضوع قیمت‌گذاری دستوری، معاملات بورس وارد مدار منفی نشود جای تعجب دارد و در آن زمان دیگر نمی‌توان روند بازار را به عنوان روندی طبیعی دانست.

صفاری خاطرنشان کرد: روند روز گذشته بازار سهام را نباید به عنوان روند اصلاحی دید بلکه عکس‌العملی بود که بازار در مقابل بحث قیمت‌گذاری دستوری از خود نشان داد و باید آن را به عنوان روند یا رفتاری کاملا درست ارزیابی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: روند اصلاحی فعلی در بازار را نمی‌توان ناشی از مساله برجام یا تعیین تکلیف آن عنوان کرد. تاثیر این اتفاق بر روند بازار در بلندمدت رخ خواهد بود و سهامداران نباید نگرانی بابت اصلاح شدید شاخص بورس در کوتاه‌مدت تحت تاثیر نتیجه مذاکرات برجام داشته باشند.

صفاری: روند روز گذشته بازار سهام را نباید به عنوان روند اصلاحی دید بلکه عکس‌العملی بود که بازار در مقابل بحث قیمت‌گذاری دستوری از خود نشان داد و باید آن را به عنوان روند یا رفتاری کاملا درست ارزیابی کرد

وی با تاکید بر اینکه موضوع قیمت‌گذاری دستوری در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر روند بازار و سود شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: کلیت منفی معاملات بورس در روز گذشته ناشی از ترس ایجاد شده در صنایع مختلف و تاثیرگذاری بر سهام مختلف بود.

صفاری اظهار داشت: اگر اجازه دهند که مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد و به صورت دستوری تعیین نشوند، بازار به روال عادی خود بازمی‌گردد و می‌توان دوباره شاهد روزهای پررونق در این بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد در وضعیت فعلی معاملات بورس صبر داشته باشند و هیجان را سرلوحه فعالیت‌های خود در این بازار قرار ندهند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری همیشه منجر به فساد در بازار و اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، گفت: به دنبال قیمت‌گذاری دستوری، دلالان از بازار سوءاستفاده می‌کنند و زمینه به‌هم‌ریختگی بازار را فراهم می‌کنند.

روند فعلی معاملات بورس طبیعی است

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم روند اصلاحی شاخص بورس در بازار روز گذشته را به شکل‌گیری موج قوی صعودی شاخص بورس در کوتاه‌مدت ربط داد. وی گفت: در این مدت، اصلاحی جدی مسیر معاملات بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار نداد. اکنون شاخص بورس درگیر مقاومتی بسیار مهم است و در کنار این مقاومت شاهد بودیم که حقیقی‌ها و حقوقی‌ها روش محافظه‌کارانه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بورس انتخاب کردند.

«آراد پورکار» با بیان اینکه طی چند وقت گذشته شاهد خرید و فروش حقوقی‌های بزرگ در بازار بودیم که منجر به تغییر جهت معاملات بازار و شاخص بورس شدند، گفت: حقوقی‌ها سهام خود را روی نقاط مقاومتی فروختند و به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت پیش رفتند. به دنبال چنین اتفاقی زمانی که نقدینگی از بازار خارجی می‌شود و وارد صندوق می‌شود بازار به دلیل خروج نقدینگی و افزایش تقاضا در مدار اصلاحی قرار می‌گیرد.

وی روند فعلی معاملات بورس را طبیعی خواند و گفت: همیشه شاخص بورس بعد از ایجاد صعودی سنگین در بازار نیاز به اصلاح و استراحت پیدا می‌کند. به دنبال آن باید شاهد دست به دست شدن سهام شرکت‌ها در بازار باشیم تا دوباره از این طریق زمینه رشد بازار در کانال‌های بالاتر فراهم شود.

پورکار: طی چند وقت گذشته شاهد خرید و فروش حقوقی‌های بزرگ در بازار بودیم که منجر به تغییر جهت معاملات بازار و شاخص بورس شدند. حقوقی‌ها سهام خود را روی نقاط مقاومتی فروختند و به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت پیش رفتند

پورکار گفت: در وضعیت فعلی، شاخص بورس نیاز به استراحت دارد. نکته مهم این است که کانال یک میلیون و ۴٣٠هزار واحد می‌تواند محدوده‌ای مثبت برای شاخص بورس باشد.

وی به خبرهای منتشر شده درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: این اتفاق به دلیل زنده شدن امیدها برای ایجاد نتیجه مثبت در مذاکرات برجام در روند اصلاحی بازار بی‌تاثیر نبود.

پورکار خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم برای توافق برجام، شاهد کاهش کوتاه‌مدت نرخ دلار در بازار خواهیم بود. تبعات آن می‌تواند افزایش عرضه در معاملات بورس باشد. البته روز گذشته نرخ دلار واکنش زیادی را از خود نشان نداد و دلار با کاهش حدود ۲۰۰ تومانی همراه شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس قطعا تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را در میان بازارهای موازی داشته باشد و بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

تداوم معاملات بورس در محدوده‌های فعلی

«علی خسروشاهی»، دیگر کارشناس حاضر در بازار سرمایه معتقد است روند صعودی شاخص بورس بعد از بازگشت رشد به این بازار از خرداد ماه و نزدیک شدن به مرز یک میلیون و ۶٠٠هزار واحد متوقف شد.

وی می‌گوید: شاخص بورس بعد از چند هفته نوسان، مرز روانی یک میلیون و ۵٠٠هزار واحد را به سمت پایین از دست داد و در عدد کمتر از یک میلیون و ۴٩٠هزار واحد قرار گرفت.

خسروشاهی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بازار فعلا در همین محدوده‌ها معامله شود. این احتمال هم وجود دارد که معاملات بورس تحت تاثیر تورم و افزایش نرخ ارز در یک مدار ملایم صعودی قرار بگیرد و شاخص بورس با رشد همراه شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افت بیشتر قیمت سهام دور از انتظار است. می‌توان اعلام کرد که محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد برای شاخص بورس یکی از مهمترین محدوده‌هایی است که نشان می‌دهد انگیزه‌ای برای افت بیشتر شاخص بورس وجود ندارد.

خسروشاهی: سهامدارانی که افق بلندمدتی دارند و برای دوره یک ساله سبد سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کرده‌اند با خیالی آسوده، نگرش خود را بدون توجه به نوسانات روزانه و هفتگی به بورس ادامه دهند

خسروشاهی اظهار داشت: سهامدارانی که افق بلندمدتی دارند و برای دوره یک ساله سبد سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کرده‌اند با خیالی آسوده، نگرش خود را بدون توجه به نوسانات روزانه و هفتگی به بورس ادامه دهند. بهتر است در شرایطی که بازار در مرحله اصلاح و نوسان قرار گرفته به سهام ارزنده خود اضافه و در زمان صعود بخشی از سود خود را شناسایی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی می‌شود که بورس بتواند تا پایان سال بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد و معاملات بهتری را در مقایسه با بازارهای موازی در پیش بگیرد.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید