کارشناس اقتصاد مسکن خبر داد:

افزایش نرخ اجاره‌نشینی از ۱۸ به ۴۰درصد طی ۱۰ سال

رمضان همراه اول

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه دلالان، زمین‌خواران، رانت‌خواران و برخی دستگاه‌های دولتی زمین‌های خوب و خانه‌های مجلل را احتکار کرده‌اند، گفت: نسبت جمعیت به مساحت ایران نشان می‌دهد که به هر ایرانی حدود ۳ هکتار زمین می‌رسد.

علی شماعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چالش‌ها و ضرورتهای توجه به مدیریت زمین و مسکن در چند دهه اخیر در کشورمان افزایش یافته است. سوالی که برای همه مطرح است چرا مسئولان، دلالان زمین و املاک، زمین‌خواران، رانت‌خواران و دستگاه‌های دولتی این همه زمین و مسکن خوب و مجلل در اختیار یا احتکار کرده‌اند؟

وی افزود: چرا در ایران پهناور که به هر ایرانی حدود  ۳هکتار زمین از مساحت ایران می‌رسد، برخی از جوانان ایرانی یک آپارتمان ۷۰متری نمی‌توانند داشته باشند؟

استاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: اگر دولت سیزدهم بتواند یکی از معضلات بزرگ کشور یعنی بافت‌های فرسوده را حل کند بزرگترین تحول و پیشرفت تمدنی را در طول تاریخ ایران انجام داده است.

شماعی تاکید کرد: در حال حاضر بی‌مسکنی و بدمسکنی مردم، مانع توسعه‌یافتگی و رنج‌آور شده است. طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ سهم مستاجران و افراد نیازمند مسکن از ۱۸ به حدود ۴۰درصد افزایش یافته است. سهم مسکن در سبد هزینه خانوار طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ از ۲۱ به حدود ۴۰درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: اکثر افراد به سن ازدواج رسیده و خانوارها درگیر تامین مسکن خود هستند. شاخص دسترسی به مسکن که تا سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲ سال بود در حال حاضر به ۳۴ سال رسیده است. یعنی اگر هر خانوار ۳۴ سال تمام درآمدهایش را ذخیره کند می‌تواند خانه‌دار شود.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید