تحلیل‌گر بازار سرمایه:

کاندیداهای انتخابات برنامه‌ای برای بازار سرمایه ارائه نکرده‌اند

رمضان همراه اول

بازار سرمایه از موضوعاتی است که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در روزهای گذشته طی صحبت‌های خود به آن اشاره کرده و به صورت کلی وعده‌هایی درباره وضعیت بازار ارائه کرده‌اند، موضوعی که یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که صحبت در مورد کلیات بازار سرمایه کمکی به این بازار نخواهد کرد و هیچ‌کدام از کاندیداها هنوز برنامه عملیاتی ارائه نکرده‌اند.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون هفت کاندیدای ریاست جمهوری به صورت کلی درباره بورس صحبت کرده‌اند و هیچ‌کدام با ارائه برنامه عملیاتی نکات خاصی را مطرح نکرده‌اند، گفت: با توجه به صحبت‌هایی که در هشت سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد و بخش قابل توجهی از آن تحقق پیدا نکرد، انتظار می‌رود کاندیداها برنامه‌های عملیاتی خود را در همه حوزه‌ها ازجمله بازار سرمایه مطرح کنند.

وی ادامه داد: صرفا دستور کار قرار دادن مبارزه با فساد، رسیدگی به معیشت مردم و… بحث‌های کلی بوده و سال‌هاست که دنبال راهکار اجرایی آن هستیم. در حوزه بازار سرمایه بهترین برنامه، رسیدگی به امور عملیاتی و طرح موضوعاتی مانند استقلال بانک مرکزی و سازمان بورس به عنوان دو عضو مستقل برای مسئولیت بازار پول و سرمایه است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: پرداختن به موضوعات عملیاتی بهتر از آن است که کاندیداها صرفا به ایراداتی که در دولت قبل وجود داشته و اموری که به سرانجام نرسیده است، بپردازند. شخصا بیانات و رهنمودهایی که بتواند به طور واضحی خط مشی کاندیداها را مشخص کند، ندیده‌ام.

آقابزرگی ادامه داد: همه کاندیداها می‌گویند رسیدگی به بازار سرمایه در دستور کار است و ابراز تمایل می‌کنند که بازار را تقویت و زیان مردم را جبران کنند اما برنامه عملیاتی برای آن مطرح نکرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن استقلال بانک مرکزی و سازمان بورس می‌تواند یکی از ملزومات برنامه‌های اقتصادی باشد، توضیح داد: بانک مرکزی و سازمان بورس در حال حاضر به عنوان ادارات دولتی مشغول به کار هستند، در حالی‌که می‌توانند با نگرش بخش خصوصی اداره شوند.

به اعتقاد این کارشناس، باید یک برنامه استراتژیک و بلندمدت از سوی وزارت اقتصاد باشد که تکلیف را برای سازمان بورس و بانک مرکزی مشخص کند و استقلال آنها را به رسمیت بشناسد. دلیلی ندارد دولت در همه امور اقتصادی دخالت کند، بلکه فقط باید نظارت کند. حتی متولی خصوصی‌سازی باید خارج از دولت باشد، نه سازمان خصوصی‌سازی که معاونت وزارت اقتصاد است.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید