رشد بالای ۵۰درصد قیمت ۱۶ قلم از کالاهای مورد نیاز خانوارها

رمضان همراه اول

هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارهای ایرانی در یک سال گذشته بین ۱۱ تا بیش از ۱۱۲درصد افزایش داشته و در این بین ۱۶ گروه کالا و خدمات بالای ۵۰درصد گران شده است.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان داد که در هر سه شاخص روند افزایشی داشته، طوری‌که تورم سالانه به ۴۳درصد و تورم ماهانه به ۲.۵درصد رسیده است اما در این بین هزینه خانوارها برای تامین کالا و خدمات نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۴۷.۶درصد رشد کرده بود.

بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات نیز نشان می‌دهد که به غیر از گروه ارتباطات که زیر ۲۰درصد و حدود ۱۱.۸درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای ۲۰درصد هستند و این در حالی است که ۱۶ گروه کالایی و خدماتی بیش از ۵۰درصد افزایش هزینه داشتند.

در بین اقلام، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به پارسال به طور متوسط ۶۲.۷درصد گران شده و گروه خوراکی‌ها ۶۱.۹درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است.

در بین این اقلام می‌توان به گروه «روغن و چربی‌ها» اشاره کرد که همچنان طبق ماه‌های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه‌ها قرار دارد. تورم ۱۱۲.۷درصدی برای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته ثبت شده و در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال رشد ۲.۷درصدی دارد.

همچنین گروه «چای، قهوه و …» با ۷۹.۶درصد، «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» ۷۸.۲درصد، «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۷۴درصد و «سبزیجات» ۷۱.۲درصد در رده‌های بعدی گرانی قرار دارند.

در سایر اقلام «هتل و رستوران» ۶۱.۵درصد، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» ۶۹.۷درصد، «مبلمان و لوازم خانگی» ۶۶درصد، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۶۸.۳درصد، «گوشت قرمز و سفید» ۶۹درصد و «نان و غلات» ۶۱.۹درصد افزایش قیمت دارد.

«تفریح و فرهنگ» با ۵۵.۲درصد، «حمل و نقل» ۵۰.۴درصد و «پوشاک و کفش» ۵۷.۵درصد از دیگر اقلامی هستند که در بین کالا و خوراکی‌ها با افزایش بیش از ۵۰درصدی مواجه بوده‌اند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید