محمدحسین عادلی:

منشأ مشکلات اقتصادی، منفی بودن نرخ واقعی سود است

رمضان همراه اول

روز دوم از همایش بانکداری اسلامی در بانک مرکزی به صورت مجازی برگزار شد که در بخشی از این نشست، رؤسای پیشین بانک مرکزی به بیان ناگفته‌های خود از دوران فعالیت‌شان در بانک مرکزی پرداختند و توصیه‌های خود به دولت رئیسی برای بانک مرکزی را اعلام کردند.

«محمدحسین عادلی» رئیس کل بانک مرکزی در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: تفاوت فقهی بین پول اعتباری که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد با طلا و مسکوکاتی که در دوران پیشین استفاده می‌شد، مهم‌ترین سوال مطرح در زمنیه بانکداری اسلامی است که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است. اکنون یکی از دغدغه‌های مردم حفظ ارزش پول و سرمایه‌شان است و نمی‌توان نسبت به پس‌اندازکنندگان که ستون اصلی سرمایه‌گذاری هستند، بی‌اعتنا بود.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که برای این امر باید پس‌انداز زیاد شود. سیستم بانکی باید ارزش پس‌اندازهای مردم را حفظ کند تا آنها به پس‌انداز بیشتر تشویق شوند ولی هنوز مسأله فقهی پول اعتباری و تورم حل نشده تا ارزش پول‌های مردم حفظ شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: مهم‌ترین محصول برگزاری همایش بانکداری اسلامی، انتشار اوراق مشارکت بود و منشأ مسائل کشور در منفی بودن نرخ واقعی سود است.

وی افزود: موضوع دیگر، استقلال بانک مرکزی است که شرط کافی آن قانون خوب است تا استقلال بانک مرکزی حفظ شود اما شرط لازم آن، درک صحیح سیاست‌گذاران اصلی سیاسی کشور از کارکرد بانک مرکزی است. اگر تصمیم‌گیران اصلی کشور درک درستی از بانک مرکزی نداشته باشند، هر چه قدر قانون بر استقلال بانک مرکزی تاکید کند، آنها گوش نمی‌دهند یا آن را دور می‌زنند.

عادلی ادامه داد: همان‌طور که ارتش از مرزهای کشور حفاظت می‌کند، بانک مرکزی نیز از از هویت و تمامیت اقتصادی کشور حمایت و حفاظت می‌کند. برخی دیگر نیز اهمیت بانک مرکزی به اهمیت و حرمت قوه قضائیه تشبیه می‌کنند که در تمام دنیا برای این قوه حرمت زیادی قائل هستند. اکنون نسبت به بانک مرکزی حرف‌هایی زده می‌شود که حرمت آن را هر روز می‌شکند. افرادی که چنین سخنانی درباره بانک مرکزی می‌زنند، جرات ندارند درباره ارتش و قوه قضاییه صحبت کنند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید