رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ ارز نزولی است

رمضان همراه اول

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه در شورای پول و اعتبار تصویب شده و امسال جایگزین اوراق مشارکت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر کمیجانی در همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه را داریم که از منظر فقهی مورد تأیید قرار گرفته و در شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گرفته اما تاکنون به کار گرفته نشده است. در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال‌های ۷۹ به بعد به اجرا گذاشته شد.

کمیجانی افزود: این ابزار جدید معرفی شده و جایگزین می‌شود. عقد مرابحه نیز در شورای فقهی مورد بازنگری قرار گرفت و برخی از عقود در قالب عقد مرابحه قابل استفاده و دارای کاربرد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحریم‌ها به کاهش درآمدهای نفتی منجر شد، گفت: در سال ۹۹ توانستیم موفقیت‌های خوبی کسب کنیم به گونه‌ای که سال گذشته رشد اقتصادی با نفت ۳.۶ و بدون نفت ۲.۵درصد بود که برای شرایط تحریم و کرونا قابل قبول است. ایران در حالی با تجربه ۹۹ وارد سال ۱۴۰۰ شد که براساس اعلام بانک جهانی، متوسط رشد اقتصادی دنیا در همان سال صرفاً به دلیل شیوع کرونا منفی ۳.۶درصد بود. ما بیشترین آسیب را در بخش خدمات به دلیل کرونا مشاهده کردیم و بیشترین فرصت شغلی را در این بخش از دست دادیم.

شرایط تورمی باعث کند شدن روند انتشار اوراق شد

رئیس کل بانک مرکزی در توضیحات بخش بازار باز و فعالیت‌های این بانک در سال گذشته گفت: با اجرای این بازار، این فرصت ایجاد شد تا بانک مرکزی با راه‌اندازی عملیات حراج، بیش از ۱۲۶هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به فروش برساند که ۵۱درصد آن را بانک‌ها و ۴۹درصد را اشخاص حقیقی و حقوقی مالی خریداری کرده‌اند.

وی تأکید کرد: اگر این کار سال گذشته انجام نمی‌شد، بخش زیادی از این منابع می‌توانست سبب رشد پایه پولی و رشد نقدینگی شده که آثار تورمی ایجاد می‌کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در سال جاری هم موضوع عملیات بین بانکی و بازار باز را پیگیری می‌کنیم اما نسبت به سال گذشته روند آن کندتر است. تاکنون ۱۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به فروش رفته که علت کندی این روند نسبت به سال گذشته، وجود شرایط تورمی در اقتصاد کشور و همچنین پایین بودن نرخ خرید این اوراق است.

وی عمده تأمین مالی کسری بودجه در سال‌های گذشته و امسال را استفاده از سه درصد تن‌خواه‌گردان بانک مرکزی دانست و گفت: در برخی سال‌ها علاوه بر این سه درصد، از تأمین مالی از محل حوادث غیرمترقبه نیز استفاده کردیم اما سال جاری سه درصد تن‌خواه‌گردان را به چهار درصد افزایش دادیم. در مجموع در سال جاری ۵۸هزار میلیارد تومان تن‌خواه‌گردان به دولت دادیم که بخشی از آن برای خرید تضمینی گندم بود و باعث رشد پایه پولی شد.

کمیجانی افزود: در تیرماه سال جاری رشد پولی ۴۲درصد و رشد نقدینگی ۳۹درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر شد چرا که سال گذشته خرید اوراق از بانک‌ها به کاهش نقدینگی منجر شده بود اما بانک مرکزی به این موضوع اشراف دارد و نسبت به آن ناآگاه نیست.

مشکل ارزی برای خرید واکسن کرونا نداریم

رئیس کل بانک مرکزی درباره تأمین ارز واکسن کرونا گفت: این وظیفه به بانک مرکزی محول شد. سال گذشته مشکلاتی داشتیم اما سال جاری همه مشکلات تأمین ارز خرید واکسن کرونا برطرف شده و هیچ مشکلی برای تأمین ارز خرید واکسن کرونا نداریم.

وی ادامه داد: به زودی شاهد آرامش در بازار ارز هستیم. اگرچه در روزهای گذشته تلاطماتی در این بازار بود اما از دیروز نرخ ارز از ۲۸هزار و ۱۵۰ تومان به زیر ۲۷هزار تومان و حواله ۲۶هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید