آیت‌الله محقق داماد:

سود تسهیلات معادل افت ارزش پول و عدم‌النفع باشد

رمضان همراه اول

آیت‌الله محقق داماد گفت: پیشنهاد می‌کنم بانک پولی را که از مردم می‌گیرد، به قصد ضمانت بگیرد و وام‌گیرنده باید عین آن پول همراه با مقدار افت پول را پرداخت کند.

به گزارش بانک مرکزی، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی تاکید کرد: بانکداری برای اجرای عدالت انجام می‌شود و براساس آن بانک‌ها سرمایه‌های خرد مردم را جمع می‌کنند و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند تا چرخ تولید فعال شود و از جانب سود حاصل از آن، به مردم وام و تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در کدام بخش این چرخه به وام‌گیرنده ظلم می‌شود؟ آیا نباید در شرایطی که ارزش پول ملی هر سال در حال افت و کاهش است، به زیان و از دست رفتن ارزش سرمایه بانک‌ها اندیشید؟

محقق داماد اضافه کرد: مگر می‌شود زندگی مردم را بدون بانک و بیمه اداره کرد؟ فقیه باید این مشکلات را برطرف و راه‌حل آسان پیش روی مردم قرار دهد.

وی اعلام کرد: حکمت و مقصد ربا ظلم است و چون ظلم است، حرام است. در این مساله، اساتید و اقتصاددان‌های کشور بفرمایند چه کاری در بانکداری ظلم است؟ بانکداری برای اجرای عدالت انجام می‌شود و سرمایه‌های کوچک را جمع و هنگفت می‌کند و سرمایه هنگفت را به تجار فعال و تولیدکنندگان می‌دهد که آنها حرکت اقتصادی پیش ببرند. مگر نه اینکه این عین عدالت است؟ اینکه ظلم نیست بلکه عین عدالت است.

محقق داماد ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم بانک پولی را که از مردم می‌گیرد، به قصد ضمانت بگیرد و وام‌گیرنده پس از پس دادن آن پول باید عین آن با مقدار افت پول را پرداخت کند، اگر کسی هم پولی را گرفت و در تاریخ مقرر پس نداد باید زیانی که وارد شده پرداخت کند و اگر نکند ظلم است.

وی اضافه کرد: به نظرم آن کسی که پول گرفته، باید هر زیانی که آن پول متحمل شده را بپردازد که شامل دو بخش است؛ یکی افت ارزش پول و دیگری عدم نفع است. به عبارت دیگر اگر وجه مدنظر در موعد مقرر پرداخت می‌شد، بانک چه میزان سود می‌کرد و حالا که پرداخت نکرده، عدم نفع را اگر ضرر بدانیم که می‌دانیم، پس وام‌گیرنده باید میزان ضرر را پرداخت کند.

این حقوقدان گفت: برای پیشرفت جمهوری اسلامی باید در کنار مجامع دیگری، اجتهاد قوی داشته باشیم. اجتهاد قوی، متحرک و با شخصیت و از سوی دیگر اهداف شریعت را باید مورد توجه قرار دهیم. در مساله بانکداری و بیمه و ربا، باید به اهداف شریعت توجه کنیم و حواسمان باشد که ظلم اتفاق نیفتد.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید